Gondolkoztál már azon, hogy egy adott márkának miért azok az arculati színei, amelyeket már jól ismerünk? Mennyire volt tudatos a színválasztás és azok alkalmazása? Vagy hogy milyen szerepe van a színeknek az arculat, és a weboldal kialakításában?
Ebben a bejegyzésben pont ezekkel a kérdéskörökkel fogunk foglalkozni, ugyanis ezek nem a véletlen művei. Nagyon pontos és tudatos döntések alapján alakítják ki (kísérletek és felmérések alapján) egy-egy adott márka jellemző arculatát, amiben fontos szerepet játszanak a színek. Ugyanezek köszönnek vissza később a weboldalon, különféle reklám anyagokon, hirdetéseken, termékeken stb. Nézzük is meg részletesebben ezek összefüggését.
Bevezetés – a weboldal és a színek kapcsolata
Színek segítségével vizuálisan is kommunikálhatunk, hatással vannak a tudatunkra és ezáltal befolyásolhatnak Minket, a viselkedésünket és döntéseinket. Mindemellett különféle érzelmeket váltanak ki belőlünk, hangulatot közvetítenek– és éppen ezek miatt nagyon fontos, hogy milyen színeket választunk és alkalmazunk később a weboldal dizájnjában is.
Tudtad? A színpszichológia tudományág vizsgálja azt, hogy színek milyen hatással vannak a környezetünkre, a lelki egyensúlyunkra, hogyan befolyásolható a vásárlói magatartás a színek segítségével.
A jól megválasztott színek figyelemfelkeltőek, meggyőzőek, és segítenek a márka erősítésében. A weboldalra látogatók csupán néhány másodperc alatt eldöntik, hogy a weboldalon maradnak-e továbbra is vagy sem – így fontos, hogy pozitív első benyomást alakítsunk ki és ebben jelentős szerepet játszanak a fent már említett színek. De vegyük is sorra, hogy mire használhatjuk a színeket a weboldalon.
Színek a weboldal szolgálatában – mire használhatod őket?
- Figyelemfelkeltés: Színek segítségével kiemelhetsz bizonyos részeket a weboldalon például egy-egy gombot, kattintható részt – ezáltal a figyelmet oda irányíthatod, így ösztönözve a látogatót.
- Érdekesség, különlegesség: A megfelelő színek használatával elérhető, hogy érdekes és különleges legyen a weboldal, és ne legyen ugyanolyan, mint a többi – ezáltal pedig a konkurenciától is különbözhetünk.
- Márka erősítés: Az arculat tervezéskor kialakított színek alkalmazhatóak a reklám anyagokon (offline és online), közösségi média felületeken, posztokon, weboldalon, bannereken, névjegykártyán stb. Az egységes megjelenés segíti a márka erősítését, beazonosítását. A fogyasztók név és logó nélkül, csupán a színek alapján képesek felismerni az adott márkát!
- Kommunikáció: A szöveges és vizuális tartalmakat a színek segítségével tudjuk életre kelteni, jelentést, értéket adni hozzájuk, így a fő üzenetünk közvetítésében, a vizuális kommunikációban is fontos szerepet játszanak.
Színek jelentése és hatása – weboldal kisokos 1. rész:
Ugyan a színeknek lehetnek más-más jelentéseik a különböző kultúrákban, azonban vannak bizonyos általános, mindenhol érvényes megállapítások, amelyeket világszerte alkalmaznak a weboldalak készítésekor, vagy éppen a marketingben. Vegyük is sorra ezeket:
Zöld szín jelentése:
Energikusság, egészség, fenntarthatóság, nyugalom, természet, környezet, gazdagság, fejlődés, stabilitás.
Mindemellett nyugtató hatású, a megújulás, harmónia érzését adja. Az egyik leggyakoribb szín, ami a természetben körülvesz minket. Az egészséget és a nyugalmat is szimbolizálja ezért gyakran használják például egészség megőrző termékek színeként.
Tudtad? A zöld színt gyakran használják a kórházakban ezzel megnyugtatva a betegeket.
Híres márkák: Starbucks, Heineken, Tropicana, BP
Kék szín jelentése:
Kommunikáció, megbízhatóság, tudás, béke, nyugalom vs. depresszió.
A kék szín a legkevésbé érintett a színvakság által, vagyis a legtöbb ember tisztán látja. Megbízhatóságot, elkötelezettséget, intelligenciát sugall –ezért is javasolják a kék szín viselését egy állásinterjú alkalmával.
Tudtad? A kék szín az egyik leggyakrabban alkalmazott a logókban – a márkák 65%-a használja a kék, vagy a piros színt a logójában. Arányaiban a vezető vállalatok mintegy 35 százaléka kék, míg 30 százaléka pedig piros logót használ.
Híres márkák: Facebook, Twitter, Skype, Microsoft, Ford
Piros szín jelentése:
Tűz, szenvedély, erő, szerelem, szeretet, veszély, vér, szexualitás.
A piros szín növeli az önbizalmat, tettre ösztönző, energetizáló hatása van. Gyakran alkalmazzák figyelemfelkeltésre is például közlekedési táblák színeként.
Tudtad? A piros színt előszeretettel használják az étvágy fokozása érdekében – most hány piros élelmiszerlánc jutott eszedbe?
Híres márkák: Coca-Cola, RedBull, KFC, Lay’s, LEGO, McDonald’s
Sárga szín jelentése:
Felszabadultság, energia, optimizmus, öröm, vidámság, boldogság, vitalitás, frissesség.
Ösztönzi a kommunikációt, inspirál és segíti/beindítja a kreativitásunkat. Optimizmust és boldogságot áraszt.
Tudtad? Míg Görögországban a sárga színt a szomorúság, addig nálunk az irigység színeként jellemzik.
Híres márkák: Shell, National Geographic, Lipton, Chupa Chups
Narancssárga szín jelentése:
Dinamikusság, kreativitás, egészség, vidámság, barátság, szórakozás, aktivitás.
Melegséget, barátságosságot, megbízhatóságot sugall, elősegíti a szocializációt. Szintén növeli az étvágyat.
Tudtad? A narancssárga szín a Holland Királyi Család hivatalos színe, és egyben az ország jelképe is.
Híres márkák: Fanta, Nickelodeon, MasterCard, Amazon
Lila szín jelentése:
Nemesség, luxus, titokzatosság, nőiesség, érzelmesség, gazdagság, minőség.
Ösztönzi a kreativitásunkat, ugyanakkor lenyugtatja az elmét és az idegeket. A lila szín a nemességhez kötődik, ami a luxus, a gazdagság és az extravagancia benyomását kelti.
Tudtad? A lila szín pihenésre és megnyugtatásra is szolgál, ezért gyakran alkalmazzák fiatalító, öregedésgátló termékek csomagolásánál.
Híres márkák: Milka, Claire’s, Twitch, Cadbury, FedEx
Színek jelentése és hatása – weboldal kisokos 2. rész:
Rózsaszín jelentése:
Romantikus, fiatalos, energikus, csajos, vidám, izgalmas, bájos.
Nyugtató hatású, a szerelemmel, kedvességgel és a nőiességgel társítják. A remény és tudatosság színe is egyben, ezért például a mellrák elleni küzdelem szimbóluma is lett.
Tudtad? A sütemények ízletesebbnek (édességek esetében) hatnak, ha rózsaszín dobozban csomagolják őket, vagy rózsaszín tányéron kerülnek felszolgálásra. Mégpedig azért, mert a rózsaszín szín erősíti a cukor iránti vágyat.
Híres márkák: Barbie, Victoria’s Secret, Hello Kitty, Cosmopolitan
Fekete szín jelentése:
Elegancia, kifinomultság, luxus, hatalom, rejtély, titokzatosság, gyász.
A feketét az eleganciával, luxussal is társítják, ezért gyakran fordul elő luxustermékek esetében. Klasszikus szín az öltözködésben is, mert időtálló és divatos, ugyanakkor optikailag karcsúsít.
Tudtad? A fekete dobozt az emberek könnyebnek ítélik meg, az azonos súlyú és méretű fehér dobozzal ellentétben.
Híres márkák: Adidas, Nike, Sony, WWF, Puma
Fehér szín jelentése:
Tisztaság, letisztultság, modernség, tökéletesség, minimalizmus, egyszerűség.
Tisztaságot, új kezdetet, békét szimbolizálja. Tökéletesség színének is tartják.
Tudtad? A hirdetésekben a fehér szín utalhat a frissességre, tisztaságra is – lásd például a mosószer, öblítőszer reklámokban. Ugyanakkor a high-tech témákban is gyakran használják, mert a fehér szín egyszerű kezelhetőséget sugall (például Apple termékek reklámjai).
Híres márkák: Apple, Cartoon Network, Disney, MAC
Szürke szín jelentése:
Formalitás, egyensúly, modernitás, hivatalosság, semlegesség.
A kompromisszum színének is tartják, valószínűleg azért, mert az igen erőteljes fekete és a fehér színek között helyezkedik el.
Tudtad? Az emberi szem képes a szürke 500 árnyalatát megkülönböztetni.
Híres márkák: Lexus, Toyota, Mercedes, Nissan
Barna szín jelentése:
Természet, organikus, egyszerű, naturális, eredeti, rendezett, gondoskodás.
A Föld és a fák színe (Földdel való kapcsolat színe), ezért a zöld mellett a másik leggyakoribb természetességet sugalló szín. A legtöbb természetes, organikus termék a barna színt használja.
Tudtad? A barna semleges színnek számít, így gyakran alkalmazzák háttérként a nyugtató, harmonizáló hatása miatt a lakberendezésben is.
Híres márkák: M&M, Nespresso, Louis Vuitton
Mire érdemes még figyelni a weboldal és a színek kapcsán?
A fenti összeállítással igyekeztem kicsit jobban megismertetni a színek jelentését, és azok alkalmazási módját weboldal esetében. Fontos, hogy már az arculat kialakítása során figyelembe vegyük a fentieket, hiszen az arculati színek fognak később visszaköszönni, minden a márkához kapcsolódó terméken/anyagon (hirdetések, reklám anyagok, poszterek, weboldal stb.). Így lehet összhangban, egységben minden egymással.
Weboldalunkon a már tudatosan kialakított arculati színeket alkalmazzuk, azok köszönjenek vissza, jelenjenek meg. Amennyiben több színből is áll az arculatunk, akkor 2-3 szín alkalmazása elegendő (nem kell az összes színt megjeleníteni – a kevesebb több).
Választhatunk 1-2 fő színt a kiemelésekhez, kattintható gombok színeként és további színt/színeket a más fajta kiemeléseknek, design elemeknek, más típusú gombnak. Ezek elosztása/megjelenítési aránya a weboldalon könnyebben megjegyezhető, ha a 60-30-10%-os szabályt követjük.
A weboldal szöveges tartalmainál, törzsszöveginél nem ajánlott a teljesen fekete szín alkalmazása, ugyanis az sokkal jobban fárasztja a szemet, és rontja az olvashatóságot is. Ezért érdemes szürkés színnel (például sötétszürke) dolgozni.