A weboldal készítés egy komplex és összetett feladat. Ahhoz, hogy egy sikeres és profi weboldal jöjjön létre szükség van a Megrendelő és a webdesigner közös együttműködésére, munkájára. Mind a két félnek megvannak a saját feladatai, amik meghatározzák a végeredményt, éppen ezért a Megrendelőnek éppúgy időt, energiát kell ráfordítania.
Sok háttérinformációra van szükség a Megrendelő részéről, nem elegendő néhány mondatban leírni az elképzelést és az alapján dolgozni (vagy akár ajánlatot adni). Nálam például már az árajánlat is mindig az adott feladatra vonatkozóan kerül meghatározásra– ez függ a weboldal összetettségétől, a kívánt funkciók bonyolultságától, mennyiségétől (mivel nincs két ugyanolyan weboldal).
Ritka az olyan eset, amikor már konkrét elképzelések vannak a felépítésre, tartalomra vonatkozóan – hiányos információk hiányában pedig még árajánlatot sem könnyű adni, úgy, hogy az találkozzon a valós elképzelésekkel, igényekkel. Ebben lesz nagy segítségre az alábbi kérdés lista!
Mindezeket a kérdéseket online konzultáció keretén belül is átbeszéljük – erről bővebben itt írtam.
Ha tehát weboldal készítés előtt állsz és szeretnél előre felkészülni, vagy árajánlatot kérni és tudni, hogy mire számíts, akkor mindenképpen nézd át ezt a listát.
Nézzük is meg, hogy milyen kérdésekre kell tudnod a választ, ha saját weboldalt szeretnél!
Vállalkozásra vonatkozó kérdések:
- Vállalkozás bemutatása
- Vállalkozás tevékenységi köre
- Vállalkozás/márkatörténet leírása
- Vállalkozás cégfilozófiája
- Mi az egyedi terméktulajdonság, egyedi előny? Mi a márka/termék/szolgáltatás/ajánlat speciális vonzereje?
- Miben különbözik a márka/termék/szolgáltatás a versenytársaktól?
- Saját márka/termék/szolgáltatás erőssége a versenytársakkal szemben
- Saját márka/termék/szolgáltatás gyengesége a versenytársakkal szemben
- Van a vállalkozásnak logója, arculata?
Célcsoportra vonatkozó kérdések:
- Kik alkotják a célközönséget?
- Kik vásárolják a terméket/termékeket – veszik igénybe a szolgáltatást
- A célközönség milyen szociodemográfiai jellemzőkkel bír (nem, életkor, lakhely, stb.)

Kommunikációra és designra vonatkozó kérdések:
- Mi a fő üzenet/legfontosabb üzenet?
- Mit szeretne a vállalkozás kommunikálni?
- Mi a fő üzenet, ígéret? Miért jó az adott termék/szolgáltatás a fogyasztók számára? Miben segíti a fogyasztókat? Milyen problémára nyújt megoldást?
- Hangvételre, stílusra vonatkozó elvárások
- Milyen érzést, hangulatot, benyomást keltsen a design?
- Mik a kötelező elemek, megoldások (pl. fotók, illusztrációk, színek, betűtípusok)
- Mik a tiltott elemek, megoldások?
- Mi az, ami semmiképp ne jelenjen meg a weboldalon, annak designjában?
Weboldalra vonatkozó kérdések:
- Van már regisztrált domain név és tárhely?
- Miért szeretnél weboldalt? Mi a leendő weboldal koncepciója?
- Mi a vállalkozást érintő probléma?
- Mi az elsődleges célod a weboldallal (bemutatkozó oldal, tájékoztató oldal, ügyfélszerzés, eladás…)
- Van már konkrét elképzelésed a weboldal felépítésével, menüpontok megnevezésével, aloldalak tartalmával kapcsolatban?
- Milyen menüpontok jelenjenek meg és az egyes menüpontok alatt milyen tartalmak lennének?
- Elképzelések/gondolatok, amelyek tetszenek egy weboldal kapcsán?
- Elképzelések/gondolatok, amelyek nem tetszenek egy weboldal kapcsán?
- Milyen egyedi funkciókra lesz szükség a weboldalon (kapcsolatfelvételi űrlap, térkép, galéria, hírlevél stb.)
- Van olyan weboldal, ami tetszik? Milyen színek, stílusok, formák tetszenek?
- Kikötések, elképzelések a leendő weboldallal kapcsolatban (grafika, szín, színkombináció, ami nem engedélyezett)
- Lesz gyakran frissülő tartalom az oldalon?
TIPP: Weboldal készítés előtt érdemes inspirációkat gyűjteni a weboldalra vonatkozóan – nézz meg más weboldalakat és gondolod végig, hogy mi az, ami Nálad is működne. Milyen színek, stílusok, tartalmak, felhívások jelennek meg? Milyen technikai megoldások vannak, és mi az, ami Neked is tetszik? Ez sokat segít ihletet gyűjteni és kialakítani a saját elképzelésedet!
Weboldal készítés – egyéb kérdések:
- Rendelkezésre állnak a szöveges tartalmak, képek, illusztrációk?
- Szükség lesz (most vagy a későbbiekben) lógóra, névjegykártyára?
- Vannak ügyfél visszajelzések? Referenciák?
- Ütemtervek, határidők, időzítések

Weboldal készítés – összefoglalás:
Most már láthatod, hogy mennyi feladattal jár egy weboldal elkészítése Megbízó részről is. És ugyan elsőre soknak és nehéz feladatnak tűnik ezeket a kérdéseket és témaköröket megválaszolni, de hidd el érdemes vele foglalkozni, hogy a lehető legjobb weboldal jöjjön létre, ami a vállalkozásodnak és a kitűzött céljaidnak megfelel.
Ha a fenti kérdéseket átgondolva, leírva kérsz akár csak árajánlatot egy webdesignertől (vagy más weboldal készítőtől), akkor biztos, hogy az elképzeléseidnek megfelelő, konkrét ajánlatot fogsz kapni (nem pedig hasraütésszerűen), és a későbbi együttműködéshez is már „előre dolgoztál”.
Kérdésed van? Kérdezz bátran, vagy írj üzenetet az info@webtervezde.hu email címre!